::: شهر قصه :::  

 

 
 
 
 




Iranian Cancer Society Join Donate Help Guide Contact







 
 


   
 

Dienstag, Dezember 06, 2005

... راز داوينچي

 


داشتن دوست خوب از جمله نعمتهايي محسوب مي شود که خدا آن را از هيچ کس دريغ نکند. باري اين مريم بانوي ما از آن جمله دوستهاست که علاوه بر دوست خوب بودن و داشتن هنرهاي فراوان، کتاب خوان قهاريست و نظرش در کتاب خواني بسي مقبول ماست. وقتي مي گويد فيلم و يا کتابي خوب است نبايد شک کرد. لطفش هم که هميشه شامل حال منست و با آن قيمتهاي کذايي کتاب و پست، ما را بي بهره نمي گذارد.
کتابي که علاوه بر چند کتاب ديگر برايم فرستاده ، کتاب "راز داوينچي " نوشته "دن براون" با ترجمه سميه گنجي و حسين شهرابي از انتشارت زهره بود که کتابيست در نهايت جذابيت و از نظر من داراي چند ايراد.
کتاب "راز داوينچي" کتابي پليسي و يا جنايي معرفي شده که من با وجه جنايي آن بيشتر کنار مي آيم. جناياتي که اديان در قرنهاي متمادي به بشريت روا داشته اند و باعث شده اند که انسان با نام دين دست به اعمالي وحشيانه و نسجيده بزند.
داستان کتاب در باره رويارويي و مقابله دو نوع تفکر ديني مي باشد و در حقيقت کتاب شامل دو داستان است که بيکديگر متصل شده اند، يکي داستان تعقيب پليس و گريز مجرمين و مظنونين و ديگري کشف رمزي که بايد توسط مظنونين انجام بگيرد تا هم بتوانند بيگناهي خود راثابت کنند و هم راز سر به مهر دير صهيون را يافته و از آن حفاظت نمايند و تمام اين وقايع در 24 ساعت اتفاق مي افتد.
نويسنده با استناد به يکسري واقعيت که تا امروز شناخته شده، داستاني جذاب را بر اثر اساس رمز گشايي که بيشتر از آثار داوينچي هستند، خلق کرده است و باني ديدي ديگر به بعضي از مسائل گرديده . دوتفکري که در اين کتاب معرفي شده اند را بدون کم و کاست از متن کتاب نقل مي کنم:
دير صهيون" محفل سري اروپايي که در سال 1099 بنيان گذاري شده، تشکيلاتي حقيقي است. در سال 1975 کتابخانه ملي فرانسه نسخه هايي خطي موسوم به Les Dossiers Secrets يا پرونده هاي سري کشف کرد که هويت بسياري از اعضاي دير صهيون را فاش مي ساخت: سر آيزاک نيوتن، ساندرو بوتيچلي، ويکتور هوگو، لئوناردو داوينچي.
.
خليفه گري کاتوليک "اپوس دئي" که طريقتي شديداً متعصب و سخت گير است، اخيراً به دليل گزارشهايي در مورد شستشوي مغزي و عبادات خشونت آميز و فريضه اي خطرناک موسوم به "تحقير نفس" جنجال فراواني بپا کرده است. اپوس دئي بتازگي بناي ساختمان دفتر مرکزي چهل و هفت ميليون دلاريش را در خيابان لگزينگتون نيويورک، شماره 243 به پايان رسانده است.
.
و اما ايرادهايش از ديد من:
اول آنکه با توجه به متن و موضوع داستان، داراي ترجمه اي قوي نبوده و بخصوص آنکه سعي در استفاده از فارسي جديد ( فارسي من در آوردي حداد خان عادل) داشته اند که گهگاه سکته اي در روند خواندن ايجاد مي کند... مثلا بجاي استفاده از محوطه دانشگاه از "پرديس دانشگاه" استفاده شده است و نمونه هاي ديگري از اين قبيل.
دوم متن ترجمه سرگردان بين گفتار ادبي و گفتار روزمره مي باشد و اين احساس تضاد تا آخر با خواننده خواهد بود وشايد باعث شود براي درک بهتر، بعضي از جمله ها را چندبار بخواند.
سوم با آنکه مترجمين درباره زيرنويس هاي طولاني که متعلق به اصل کتاب نيست، توضيح داده بودند اما اين زيرنويسها که بعضاً تا يک صفحه هم به درازا مي کشد، باعث سردرگمي و خارج شدن از خط اصلي داستان مي شود. زيرنويسها بسيار کامل و جامع تهيه شده، اما شايد به اين طول و تفسير در حوصله يک زيرنويس نگنجد و يا شايد بهتر مي بود مانند بسياري از کتابهاي ديگر دريک مقدمه به معرفي کتاب و آنچه در آن آمده مي پرداختند.
چهارم مشکليست که در بسياري از کتابها با آن برخورد کرده ام، نويسنده از ابتدا کتاب را با حوصله و دقت شروع مي کند و کم کم در پايان ديگر اين حوصله و دقت مشاهد نمي شود و مي انديشم نويسنده در پي يافتن راهي بوده براي اتمام کتابش که اين مسئله، يکباره انسان را از تمام آنچه خوانده و وقتي که گذاشته دلسرد مي کند، البته در اين کتاب به اين شدت نيست و در حين خواندن آن با مسائلي روبرو خواهيد شد و چيزهايي خواهيد آموخت که در نهايت کتاب را با دلخوشي و ذهني پربار به اتمام مي بريد.
.
خواندن اين کتاب را به شدت به همه توصيه مي کنم، وقتي شروع کنيد، بسختي مي توانيد ازآن دست بکشيد. بنظر من اين کتاب اشاره اي دارد به:
چشمها را بايد شست، جور ديگر بايد ديد
.
.
زماني ديگر به معرفي "دن براون" و آثارش خواهم پرداخت.
.
.
غم نوشت:
.

________________________________________

 

 
 



دوستان




sooski
گلچين وبلاگهاي ايراني
خبرچين؛ خبرگزاری وبلاگ‌شهر هزار و یکشب

Persian Websites Directory ليست وبلاگهای به روز شده Listed on 
BlogShares
 View My Public Stats on MyBlogLog.com



 
  This page is powered by Blogger, the easy way to update your web site.
 


Google
hits. online